Niet alleen industriële en huishoudelijk apparaten hebben tegenwoordig de mogelijkheid om verbonden met het Internet te zijn. Ook auto’s, zowel bedrijfswagens als personenwagens zijn steeds meer connected; ook hier vind men de opmars van het Internet of Things (IoT). Al jaren verzamelen auto’s allerlei gegevens over de auto, zijn technische staat en het rijgedrag; deze data komt vandaag de dag rechtstreeks bij bedrijven terecht. Dit kunnen autofabrikanten zijn, maar ook Fleet Owners, leasemaatschappijen of verzekeraars. En een werkgever wil ook steeds vaker de mogelijkheid hebben om de locatie en activiteiten van hun medewerkers te zien.
Met bovenstaande activiteiten wordt een gigantische hoeveelheid data vastgelegd, niet alleen bij bedrijven maar ook in de voertuigen zelf. Deze data blijft in de auto opgeslagen totdat deze naar de sloop gaat. Bij verkoop verhuist de data ongemerkt mee naar de nieuwe eigenaar: informatie die niet van hem is, maar die bijdraagt aan zijn “Digital Footprint”.
Uiteraard bevat deze data veel informatie die aan een persoon gerelateerd kan zijn. Het is immers vrij eenvoudig de regelmatige bestuurder te achterhalen. Ondanks dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming vrij duidelijk is over persoonsgegevens, zijn de in auto’s opgeslagen persoonlijke gegevens slechts beperkt in het vizier van de toezichthouders. En de gemiddelde automobilist is zich hier nauwelijks van bewust.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/ap-geeft-tips-voor-privacy-bij-connected-cars
Bewustwording op het gebied van informatieverwerking en de risico’s die daarbij kunnen ontstaan, is het belangrijkste aandachtspunt in de trainingen van BewustSecure.
Wilt u meer weten over deze trainingen, neem dan contact met ons op.
…omdat Informatie waarde heeft.